Autoportret – ćwiczenie dla I roku

Jest to zadanie wykonywane w 3 etapach. Podstawową techniką poznawanego warsztatu litograficznego jest ossasepia. Ćwiczenie to nawiązuje ideowo do cyklu prac litograficznych Picassa, w którym wizerunek byka został przez artystę opracowany w kilkunastu odsłonach/wariantach. Wszystkie 3 etapy ćwiczenia są wykonywane przez studenta na tej samej matrycy (kamieniu).

Pierwsza praca (I etap przekształceń) ma charakter rysunku realistycznego – istotny jest modelunek światłocieniowy, proporcje, odzwierciedlenie gradacji szarości, zróżnicowanie materii, co powinno współgrać z indywidualną stylistyką obrazowania.

Każdy kolejny etap jest interpretacją formy polegającą na syntetyzowaniu i bardziej abstrakcyjnym interpretowaniu materiału wyjściowego. Procesowi temu towarzyszy zmiana relacji czerni do bieli. Ćwiczenie opiera się na odwróceniu klasycznej sytuacji (budowanie formy poprzez dodawanie czerni), a więc nie bazuje na rysunku pozytywowym. Każdy student zaczyna pracę od zmierzenia się z matrycą w postaci czarnej apli, w której opracowuje swój autoportret. Rysunek powstaje poprzez dodawanie partii białych. Zadanie to pomaga w rozumieniu formy, uczy dyscypliny w myśleniu (utrudnienie polega na tym, że nie można cofnąć ruchu i zamalować partii odsłoniętych), a także wymusza kolejne przekształcenia o charakterze bardziej abstrakcyjnym i ekspresyjnym.
_
Realizacje ćwiczeń:
Matylda Kozera, rok I – 2012/13
Sylwia Walczowska, rok I – 2011/12
Ewa Bauer, rok I – 2010/11
Ola von Engel, rok I – 2010/11
Piotr Kołakowski, rok I – 2010/11
Ewa Pomorska, rok I – 2010/11
Agnieszka Rybak, rok I – 2010/11
Magdalena Zych, rok I – 2010/11
Martyna Wyrzykowska rok I – 2010/11